E-fulfilment

Strikes bij Bol voorkomen

Krijg je ook wel eens strikes terwijl je er zelf vrij weinig aan kan doen? Hier leggen wij je uit hoe je strikes beter kunt voorkomen en hoe je de strikes kunt wegpoetsen.

Bol.com werkt volgens haar servicenormen en ziet streng toe op drie processen:

  • Artikelen op tijd
  • Annuleringen
  • Responstijd

Bij responstijd wordt er gekeken of je tijdig reageert op klantvragen en verzoeken. Ben je vaker te laat, dan kun je hiervoor een strike tegemoet zien.

Wanneer klanten een bestelling gaan annuleren en dat gebeurt steeds vaker, dan zal Bol dat zien als een slechte dienstverlening en ook daar kun je een strike voor krijgen.

Maar de meest voorkomende strikes die worden gegeven zijn de strikes voor het niet op tijd bezorgen van de orders. Vele bol verkopers liggen hier wakker van. Maar wat kun je hier nu aan doen?

Er zijn drie smaakjes die allen hun voordelen en nadelen hebben. Afhankelijk van je eigen situatie kies je één van onderstaande:

LVB: de fulfilment oplossing van Bol.com zelf.

  • Voordeel
  1. Je scoort beter in de ranking
  2. Nooit meer een strike voor het te laat leveren van de orders;
  • Nadelen
  1. Geen controle meer over de levertijden. Bol zal ze zelf aanpassen afhankelijk van de drukte bij de vervoerder;
  2. Een maximum plafond om artikelen op voorraad te houden;
  3. Weinig ruimte om je persoonlijke touch te geven bij het versturen van je orders;
  4. Moeilijk persoonlijk contact met de medewerkers bij Bol;

VVB/VVB+: de verzendlabels van Bol.com

  • Voordeel:
  1. Voordelige verzendtarieven;
  2. Voordelig retourtarieven;
  • Nadelen;
  1. Bol.com bepaald welke levertijden worden nageleefd;
  2. Je bent gebonden aan de tijd tussen afdrukken van label en de eerste scan bij de vervoerder. Indien je te laat bent krijg je een strike;
  3. Aalleen te gebruiken voor orders op Bol.com Orders van je eigen webshop mogen niet mee op deze labels.


Zelf de orderverwerking doen;

  • Voordelen
  1. Eigen controle op alle orders;
  2. Zelf bepalen en heel flexibel in het verwerken van de orders;
  • Nadelen
  1. Gebonden aan drop-off punten van vervoerder;
  2. Geen of minder tijd voor andere zaken;
  3. Kostentechnisch vaak duurder dan uitbesteden;
  4. Geen mooie cut-off tijden meer haalbaar;
  5. Veel ruimte verloren aan opslag van goederen.


Uitbesteden aan fulfilment bedrijf:

Het uitbesteden aan een fulfilment bedrijf blijkt uit verschillende onderzoeken voor veel online verkopers een goede stap te zijn om te nemen. En voor de online verkopers die voornamelijk van Bol afhankelijk zijn lijkt een combinatie van fulfilment met de VVB verzendlabels een sterke oplossing. Echter zijn we toch afhankelijk van de service van een dergelijk fulfilment centrum als ook nog afhankelijk van de eerste scans bij de vervoerders.


De beste oplossing?

Nu is Logipacks een fulfilment centrum die zowel met VVB verzendlabels de orders kan automatiseren, maar ook haar eigen Postnl Business Point is waardoor de orders een eerste scan krijgen bij logipacks op locatie.


Met andere woorden. Dit zijn enkele voordelen ervan welke in heel Nederland uniek zijn voor BOL verkopers:

  • Je besteed alle orderverwerking uit en hebt geen omkijken meer naar de afhandeling hiervan;
  • Je winkel is tot 23:59 open. Alle orders worden dezelfde dag nog verwerkt en de volgende dag geleverd;
  • Je geniet van de voordelige verzendkosten van Bol verzendlabels;
  • Je geniet van de voordelige retourservice van Bol.com;
  • Meerdere malen per dag ledigingen van Postnl;
  • De eerste scan van ontvangst bij ins in het fulfilment centrum, en niet op depot van Postnl; (hier krijgt men regelmatig toch nog strikes bij drukte bij Postnl sorteercentra)

Meer voordelen bekijken? Lees dan verder op onze fulfilmentpagina. Klik hier.


Meer weten over onze unieke oplossing voor Bol.com verkopers? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.

Andere artikelen

Zie alles

Op zoek naar een betrouwbare fulfilmentpartner?

Neem contact met ons op
Logipacks
E-fulfilment