E-fulfilment

E-fulfilment voor Limburg

Trends

We zien de afgelopen jaren een enorme stijging als het aankomt op online verkoop. Zelfs vóór de corona perikelen namen de online uitgave toe in 2019. Vanuit het CPB en het CBS blijkt dat de stijgende curve verschillende oorzaken heeft:

  • Vergrijzing: De nieuwe generatie jongeren hebben veel minder met contant geld van doen en vliegen door het gemak de online mogelijkheden af om hun bestellingen daar digitaal te plaatsen;
  • Aansturen van digitaal geld en het afnemen van contant geld: de overheid is sinds enige tijd bezig om steeds minder contant geld de samenleving in te laten stromen, en om de maatschappij aan te sturen op digitale valuta;
  • Cloud diensten: steeds meer winkels die eerder alleen een conventionele winkel hadden, zijn daarnaast ook online hun producten gaan verkopen via een webshop of e-commerce winkel; 
  • Stijgende overhead: de verwachting met de stijgende elektra- en gasprijzen, dat steeds meer winkeleigenaren of kleiner zullen gaan huren, of hun fysieke winkel zullen opzeggen en voor online verkoop zullen gaan;
  • Corona: mede door de maatregelen die zijn getroffen jegens het Corona virus, is het online winkelen exponentieel gestegen. Deze trend zal na verwachting niet meer afnemen en alleen maar toenemen na gelang de bevolking toeneemt.

Onder andere door deze ontwikkelingen zal de fulfilmentbranche de komende jaren zeer populaire gaan zijn onder de online verkopers. Voornamelijk voor de bedrijven of bedrijfjes die zich niet willen gaan bezighouden met opslag, voorraadbeheer en het verzendproces van de producten. Op een redelijk eenvoudige manier kan dat hele proces worden uitbesteed aan een fulfilmentpartner.

En dat is medio 2021 in Zuid-Limburg nog niet zo ver ontwikkeld als bijv. in Noord-Limburg en de rest van Nederland. In Limburg zijn t.o.v. 2019 47% meer websites opgestart in 2020. Terwijl dat in Nederland landelijk 55% is. De verwachting van het CPB is dan ook dat het aantal webshops van 2020 (51.600) zal gaan verdubbelen naar 2025. Dat is o.a. een positieve ontwikkeling voor de e-fulfilment bedrijven zoals Logipacks.

Hoe groot is de online markt in Nederland? In 2019 besteedde de Nederlandse consument 1,9 miljard euro online aan producten. Indien we dat over de gehele bevolking zouden uitstrijken (wat niet logisch is, omdat baby’s en zieken niet kunnen uitgeven) zou dat betekenen dat ieder inwoner van Nederland in 2019 voor €112,- online aankopen heeft gedaan.

En in het kader van de bovengenoemde trends zal dit bedrag naar de toekomst alleen maar gaan stijgen in veelvoud.


Locatie

Locaties zijn voor fulfilmentorganisaties van cruciaal belang. Zo kan een e-fulfilment bedrijf namelijk besparen op transportkosten, tijd winnen en heel belangrijk, dicht tot haar klanten staan.

Een aantal zaken maken het daarom belangrijk om een goed fulfilment bedrijf te kiezen:

  • Aanleveren: Als klant mag je zelf altijd je producten aanleveren bij het fulfilment bedrijf. Dat houdt in dat je niet telkens als je stock opraakt, twee uur in de auto wilt zitten. Aan de andere kant zou het niets voor je kunnen uitmaken, als je direct je ingekochte voorraad laat afleveren bij het fulfilment bedrijf. Zo bespaar je weer tijd en dus ook geld.
  • Pick up locatie: in sommige steden zijn er dermate weinig locaties waar je heen kunt met de pakketten, waarbij je ook nog eens wordt gebonden aan openingstijden. Zo kan een fulfilment bedrijf in sommige regio’s met een niet al te groot klantenbestand maar tot 18:00 pakketjes verzenden, waardoor de cut off time niet interessant wordt voor de webshop eigenaar.
  • Grensstreek: het blijkt in de praktijk enorm voordelig te zijn voor fulfilment companies zich dicht bij de grens met Duitsland te vestigen. We zien daarom dat grote opslaggiganten net over de grens in Nederland gaan zitten, om ze de Duitse markt beter te kunnen bedienen.
    Daarbij is het ook interessanter omdat verschillende pakketaanbieders vanuit Duitsland of België de pakketten komen ophalen en de kilometers in Nederland flink doortellen in de prijs.
  • Distributiecentrum: voor fulfilment bedrijven is het ook nog eens geografisch gezien van belang, dat invoercentra, havens, vrachtvluchten en verdeelstations in de regio zijn gevestigd. Mede hierdoor maakt het Zuid Limburg erg interessant om een fulfilment bedrijf te contracteren, gezien de havenlocaties, het vliegveld, de transitwegen via Aken naar Heerlen. Lucht, water en over de weg is het logistiek gezien in Zuid-Limburg een mooie locatie om een fulfilmentbedrijf om de arm te nemen.

Prijzen

Heel bepalend bij de prijzen voor het verzenden van pakketten, is de hoeveelheid. Daarom zullen e-fulfilment bedrijven eerder betere prijsafspraken hebben liggen dan de gemiddelde mkb webshop eigenaar. Hier kunnen webshop bedrijven van profiteren door een fulfilmentbedrijf in te schakelen.

We zien dat de verschillende fulfilment aanbieders dan ook op verschillende wijze een tarief berekenen. We kennen voornamelijk de drie meest aangeboden methodes:

  • Opslag – uurtjes factuurtje – keuze vrijheid: dit betekent dat het volume van je opslag bepalend is en alle extra handelingen zoals het inpakken, verzenden en het voorraadbeheer op een uurtarief wordt gefactureerd veelal per artikel, of bestelregel. Voordelen zijn dat je weet hoeveel je betaald voor de opslag, en afhankelijk van de verkoop je kosten kunt verrekenen in je productprijs. Hierdoor zul je geen druk ervaren van je fulfilmentbedrijf, omdat het hun niet veel zal uitmaken of je veel of weinig verkoopt;
  • Uurtje factuurtje: Hier betaal je niets voor de opslag en wordt er een inschatting gemaakt door het fulfilment bedrijf hoeveel bestellingen je zult doen, en op basis daarvan wordt een offerte aangeboden. Nadeel hier is dat het bedrijf wel in de gaten zal houden of je bestellingen blijven lopen. Want als je minder verkoopt, heeft het bedrijf veel voorraad in beheer, en weinig uren te factureren.
  • All-in aanbieders; hierbij betaal je niets per uur, en ook niet voor de opslag. Het fulfilment bedrijf zal hier een vast bedrag per bestelling met je afspreken waar alles in zit. Dit is een gewaagde vorm van aanbieden, omdat het weinig ruimte laat voor onderscheid in je dienstverlening. Als je één  product hebt waar je een folder bij wilt hebben, en ander product een extra lintje op de doos, dan zul je voor al je verkochte producten een duurdere prijs gaan betalen. Een ander nadeel is dat je minder vrij bent zelf te bepalen via welk kanaal je de bestellingen wilt versturen. All-in bedrijven bepalen de kanalen en daar kun je dan gebruik van maken. Wat het wel weer makkelijker maakt is dat je direct in kaart kunt brengen welke kosten je hebt per bestelde product en deze in de verzendkosten kunt verrekenen.

Er is genoeg te doen online. En wij bij Logipacks helpen je graag met alle zaken als het aankomt om je product online in de vitrine te plaatsen. En alles is bij ons gericht op maatwerk. Wij kunnen je ondersteunen met:

  • Marktonderzoek, is er wel potentie en waar zou je de focus op kunnen leggen;
  • Bedrijf opstarten, welke vorm is het meest geschikt voor jou of je partner(s);
  • Webshop maken, we hebben onze eigen designers in dienst;
  • Huisstijl ontwerpen, onze designers kunnen je adviseren bij het aannemen van een huisstijl;
  • Marketing, wij helpen je graag bij het opzetten van ene strategie en het bepalen welke middelen daarbij nodig zijn;
  • Logipacks kan het logistieke proces voor je uit handen nemen, zodat je de juiste focus kunt leggen op je bedrijf;

Kortom, Logipacks is een all-in partner voor iedere online verkoper die ambitie heeft en passie voor zijn of haar product.

Meer weten? Laat het ons weten en we staan graag voor je klaar.

Andere artikelen

Zie alles

Op zoek naar een betrouwbare fulfilmentpartner?

Neem contact met ons op
Logipacks
E-fulfilment