Logistics

Logistiek Via Bol.com

Logistiek Via Bol.com


Ook wel bekend als LVB is een veel gebruikte fulfilmentoplossing voor online verkopers. Bol.com is één van de grootste dan niet het grootste online platform waar ondernemers hun producten kunnen aanbieden. En vaak is de eenvoud om op deze manier sales te behalen een echte trigger voor online verkopers. Maar is LVB werkelijk een goede oplossing voor je bedrijf? Hier zetten we een aantal zaken voor je uit elkaar waar vele ondernemers over in beklag gingen.
Bol.com kent twee pilaren, namelijk de marktplaats waar men de producten op kan adverteren voor het brede publiek. En we kennen de fulfilment kant waarbij Bol.com de voorraad in beheer neemt en de online bestellingen voor je afhandelt en verzend.

Wij hebben het hier slechts over de fulfilment kant, het LVB van bol.com.


Hoe werkt Logistiek via Bol?

Je meldt je online aan via de website van bol.com. Je maakt een overeenkomst aan. Je stuurt je voorraad naar de opslagplaats, zet je producten online op je eigen webshop en/of op hun eigen platform en de verkoop kan beginnen.
Helaas werkt het niet altijd zo eenvoudig als dat het lijkt. Vele ondernemers zijn na de opstart bij LVB afgestapt, omdat ze met verschillende problemen kampte:

  • Momenteel geldt er een aanmeldstop. Nieuwe aanmeldingen kunnen geen voorraad meer aanbieden of moeten minimaal 9 maanden wachten;
  • Door de massa verwerking, gaan er veel pickorders fout. Dit kost je geldt, tijd en goede reviews.
  • Je kunt maar enkele aantallen in voorraad opnemen. Je mag bijv. niet voor een hele maand pallets aanbieden, want die plek kunnen ze je niet garanderen;
  • Producten direct vanuit je leverancier aanbieden bij bol.com lijkt met enige regelmatig niet discreet te zijn. Fabrikanten worden gecontacteerd door derden nadat de leveranciers de producten onderbrachten bij bol.com;
  • Redelijk wat voorwaarden omtrent de inhoud van de producten, de afmetingen en het gewicht;
  • Prijzen kunnen hoog oplopen. Er wordt per product een bedrag gerekend per maand om deze in voorraad te houden. Er wordt per product een extra fee gerekend om het product uit de voorraad te halen. En dat zijn de tarieven naast de fulfilment en verpakkingskosten.

Gezien de drukte bij Bol.com, de uiteenlopende tarieven en de lange wachtrijen, zien veel webshophouders de weg naar e-fulfilment elders. Daarbij kan er nog steeds op het platform van Bol.com worden verkocht, maar dan op een locatie elders. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee.

Waarom fulfilment buiten lvb beter kan zijn?
  • Je kunt zelf altijd naar je eigen voorraad toe;
  • Meer flexibiliteit bij het afstemmen van de dienstverlening;
  • Geen beperkingen omtrent de hoeveelheid voorraad;
  • Geen zorgen over derden die contact opnemen met de jouw leveranciers;
  • Een vast all-in tarief zonder verassingen;
  • Bij goede afspraken vaak voordeliger dan via bol.com lvb;

Lees je goed in alvorens je het logistieke proces van je webwinkel uitbesteed. Je e-fulfilment partner moet een verlengarm zijn van jouw dienstverlening. Klanten mogen nooit merken dat jij iemand anders hebt ingehuurd. En een goede fulfilment partner denkt met je mee. Want immers, als jij als webshophouder groeit, is dat beter voor het fulfilment bedrijf.

Andere artikelen

Zie alles

Op zoek naar een betrouwbare fulfilmentpartner?

Neem contact met ons op
Logipacks
E-fulfilment